CMK ZORUNLU MÜDAFİİLİK HİZMETLERİNİN DÜZENLENMESİNE DAİR YÖNETMELİK TASLAĞI
Tarih: 12.03.2019| Okunma Sayısı: 10270

CMK ZORUNLU MÜDAFİİLİK  HİZMETLERİNİN DÜZENLENMESİNE DAİR YÖNETMELİK TASLAĞI

 

 

AMAÇ

Madde 1- Bu yönetmeliğin amacı, Samsun Barosu’nca, CMK gereği müdafii ve vekil görevlendirilmesi, görevlendirilen avukatlar arasında, adil dağılımın sağlanması, ceza yargılamasının; yasalara, uluslararası sözleşmelere, insan haklarına saygıya dayalı ve adaletli olarak gerçekleşmesinin sağlanmasına yönelik, çalışma ilkeleri ile yöntemlerinin belirlenmesi ve ortak uygulamayı sağlamaktır.

 

KAPSAM:

Madde 2- Bu yönetmelik; Samsun Barosu CMK zorunlu müdafiilik uygulamasında, müdafii veya vekil olarak görevlendirilecek avukatların saptanması, çalışma şekli, meslek içi eğitim seminerlerinin yöntem ve esaslarını kapsamaktadır.

 

YETKİ:

Madde 3- CMK 150, 234 ve 239 ncu maddeleri uyarınca ve bu maddelere istinaden çıkartılan 02 Mart 2007 tarih ve 26450 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Ceza Muhakemesi Kanunu Gereğince Müdafi ve Vekillerin Görevlendirilmeleri İle Yapılacak Ödemelerin Usul ve Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümleri doğrultusunda “Zorunlu Müdafii” görevlendirme yetkisi münhasıran Baroya aittir. Baro, bu yetkisini; Samsun il sınırları içinde kısa adı OCAS olarak adlandırılan bilgisayar otomasyon yazılımı ile kullanır.

 

CMK KOMİSYONU:

Madde 4- CMK Komisyonu, CMK uygulamalarından sorumlu yönetim kurulu üyesi ile CMK Nöbet Listelerinde görev alan 8 üye olmak üzere toplam 9 üyeden oluşur. Baro Yönetim Kurulu; bu sayıyı, CMK uygulamasının yarattığı ihtiyaca ve gereklere uygun olarak artırabilir. Baro Yönetim Kurulu, Seçimli Baro Genel Kurulu’ndan sonraki ilk toplantısında CMK Zorunlu Müdafiilik Hizmetlerinden Sorumlu Yönetim Kurulu üyesini seçer. Bu toplantıda CMK Komisyonu’na üyelik için Baro Yönetim Kurulu’na dilekçe ya da e-mail yoluyla başvurulabileceğine ilişkin duyuru kararı da alınır. Başvuru için en az 10 gün süre tanınır. 10 günlük sürenin bitmesinden sonraki ilk Baro Yönetim Kurulu toplantısında CMK Komisyonu üyelerinin seçimi kura yolu ile yapılır. Komisyon üyelerinin en fazla 3’ü beş yıldan daha az kıdeme sahip avukatlardan seçilir.

 

Yeni oluşturulan CMK komisyonu, sorumlu yönetim kurulu üyesi tarafından en geç 15 gün içinde ilk toplantıya çağrılır.

 

CMK Komisyonu’nun başkanı, komisyondan sorumlu Baro Yönetim kurulu üyesidir. Komisyon ilk toplantısında kendi içinden 5 yılın üzerinde kıdemli üyelerden birini koordinatör, 5 yılın altında mesleki kıdeme sahip üyelerden birini de sekreter olarak seçer.

 

Komisyon başkanının katılamadığı toplantılara koordinatör üye başkanlık eder. Sekreter üye, toplantı tutanaklarını tutar, ayrıca başkan ve koordinatörle istişare ederek toplantı gündemini belirler.

 

CMK Komisyonu, ayda bir toplanır. Toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar verilir. Oyların eşit olması durumunda başkanın bulunduğu tarafın kararı geçerlidir.

 

CMK Komisyonu, ceza yargılamasının; yasalara, uluslararası sözleşmelere, meslek kuralları ve etiğine, kurulun yerleşmiş kararlarına ve ceza yargılamasına ilişki tüm düzenlemelere uygun, adaletli ve insan haklarına saygılı, ilke ve yöntemlerini belirler ve ortak uygulamayı sağlar.

Geçerli bir mazeret olmadan; birbirini takip eden üç toplantıya veya bir yıl içinde toplam altı toplantıya katılmayan üyenin üyeliği başkanının teklifi ve CMK Komisyonun kararı ile sona erer. Bu karara karşı 15 gün içinde Baro Başkanı’na itiraz edilebilir. Baro Başkanı’nın kararı kesindir.

 

CMK KOMİSYONUNUN GÖREV VE YETKİLERİ

Madde 5- Komisyonun görev ve yetkileri şunlardır;

 

a- Baro yönetim kuruluna, kurulun faaliyetleri hakkında düzenli rapor vermek,

b- Müdafii ve vekil görevlendirme istemlerinin, oluşturulan gönüllü avukat listeleri uyarınca, eşit olarak dağılımını sağlamak,

c- CMK yasal düzenlemelerine aykırı davranışta bulunan, sistemi aksatan müdafii ve vekiller hakkında işlem yapmak ve Baro Yönetim Kurulu’na derhal bilgi vermek,

ç- CMK zorunlu müdafilik ve vekillik faaliyetlerinin, aksamadan ve ilgili tüm yasal düzenlemelere uygun yürütülmesi için gerekli önlemleri almak,

d- Baro Yönetim Kurulu ile ceza yargılamasının tüm birimleri arasında bilgi alışverişlerini sağlamak, uygulamada ortaya çıkan sorunları gidermek için önerilerde bulunmak ve komisyonun kendi kararlarına uygun uygulama birliğini sağlamak,

e- OCAS görevlendirmelerini denetlemek ve CMK zorunlu müdafilik nöbet listesine kayıtlı avukatların karşılaştığı aksaklıkları gidermek ve yardımcı olmak için çalışmalar yapmak

f- Müdafii ve vekil olarak görevlendirilmek isteyen avukatların listesini hazırlamak, listeye girmek ve listeden çıkmak isteyen avukatlar hakkında karar vermek,

g- Elektronik ortamda yürütülen nöbet uygulamalarını, gereklere göre düzenlemek ve değiştirmek,

ğ- CMK zorunlu müdafiilik uygulaması ile ilgili: şikayet, itiraz, görevden çekilme ve iade, rapor, bilgilendirme, istifa dilekçelerini ve diğer, ilgili her türlü başvuruyu incelemek ve karara bağlamak,

h- Meslek içi eğitim, seminer, konferans ve toplantılar düzenlemek için Baro Yönetim Kurulu’na öneri sunup, talepte bulunmak,

ı- Baro Yönetim Kurulunca CMK zorunlu müdafilik hizmetlerine ilişkin verilen diğer görevleri yerine getirmek,

Komisyon; vekil ve müdafii listelerini, listelerde yer alan avukatlar arasında adil dağılım ve görevlendirme esaslarını, Baro Yönetim Kurulunun belirlediği yöntem aracılığı ile yerine getirir ve komisyon kendisine yazılı olarak verilen dilekçeleri ilk toplantıyı izleyen 15 gün içerisinde karara bağlar.

 

EĞİTİM SEMİNERLERİ VE SERTİFİKA PROGRAMLARI

Madde 6- CMK görevlendirme listelerinde yer almak isteyen avukatların CMK eğitim çalışmasına katılarak, katılım belgesi alması zorunludur. Katılım belgesi olmayan avukatlar CMK listesinde görev alamazlar.             Başvuru sayısının 40 'a ulaşması halinde, CMK komisyonun talebi üzerine, Baro Yönetim Kurulu kararı ile eğitim çalışması düzenlenir. Başvuru sayısı 40 a ulaşmasa bile, yılda iki defa eğitim çalışması düzenlenir. Baro tarafından düzenlenen eğitimin, tüm oturumlarına katılan avukatlara katılım belgesi verilir ve bundan sonra görev listesine dahil edilir. Tüm oturumlara katılmayanların katılım belgeleri bir sonraki eğitimin çalışmasında eksik oturumu tamamlamaları halinde verilir.

 

Gerek görüldüğü takdirde, eksikliklerin tamamlanması ve yeni uygulamaların yerleştirilmesi amacıyla düzenlenecek zorunlu seminerlere katılmayan avukatlar, Baro Yönetim Kurulu kararı ile veya Baro Yönetim Kurulu’nun vereceği yetki üzerine CMK Komisyonunun kararı ile CMK Nöbet Listesinden silinebilir, bu nedenle CMK Listesinden silinen avukata yeni sertifika alıncaya kadar yeni görev verilmez, önceki verilmiş görevleri ise devam eder.

Baro Yönetim Kurulunun kararı üzerine, CMK Komisyonu gerekli gördüğü diğer konularda da sertifika programları düzenleyebilir. Seminerlerin içeriği, süresi, yeri ve zamanı, seminerlerin yönetimi, konuşmacıların belirlenmesi, bilim adamlarıyla diğer eğitici ve bilgi verici kişilerin seminere katılmalarının sağlanması, Baro Yönetim Kurulunun vereceği yetki ile CMK Komisyonunca yapılır.

Sertifikaların geçerlilik süresi 5(beş) yıldır. Sertifika alma zorunluluğu CMK zorunlu müdafilik görevi yapmak isteyen tüm avukatları kapsar. Bu konuda kazanılmış hak iddiasında bulunulamaz.

           

CMK GÖREVLENDİRME ESASLARI

Madde 7- OCAS sistemine, müdafii ve vekil atanması konusunda yasa ve yönetmeliğe uygun talep gelmesi halinde, eşitlik ilkesi gereğince derhal görevlendirme yapılır.

 

Müdafii ve vekil görevlendirilmelerinde aşağıdaki ilke ve yöntemlere uyulur:

a- Zorunlu haller dışında görevlendirmeler sadece OCAS sistemi üzerinden yapılır. OCAS, üzerinden yapılmayan görevlendirmelere ücret ödenmez. Acele yada zorunlu durumlarda: Baro Başkanı veya CMK Komisyonu Başkanı tarafından da “derhal” ve durumun özelliklerine göre liste dışı dahi gerekli görevlendirme yapılabilir. Bu durumda yapılan görevlendir- me derhal CMK Komisyonuna bildirilir.

b- Görevlendirilen avukatlar, haklı ve yasal neden ve engeller olmadıkça görevi bırakamaz.

c- Görevlendirmeler, gönüllü avukatların oluşturduğu nöbet listesinden adil dağılım ilkesine göre yapılır.

d- Gece görevlendirilmelerinde teşvik amacıyla gündüz görevlendirme puanının yarısı kadar artı (+) puan verilir.

e- Görevlendirme; soruşturma ve kovuşturma aşamaları için ayrı yapılır ve ayrı ücret ödenir.

 

            Yönetim Kurulu Teklifi:

f-Soruşturma safhasındaki görevlendirmelerde, OCAS sistemi üzerinde belirlenmiş olan “ortak yetkili” avukatlar dışında, yetkilendirme ya da tevkil ile de olsa başka bir avukatın yerine görev kabul edilemez. Böyle durumlarda ücret ödenmez. Avukatlık ortaklığına dahil olan avukatlar, işveren-işgören avukat ilişkisi içinde bulunan avukatlar ile aynı büroda olan avukatlar dışında hiçbir avukat diğer bir meslektaşıyla “ortak yetkili” kabul edilemez.

 

Komisyon Teklifi:

Soruşturma safhasındaki görevlendirmelerde, OCAS sistemi üzerinde belirlenmiş olan “ortak yetkili” avukatlar dışında, yetkilendirme ya da tevkil ile de olsa başka bir avukatın yerine görev kabul edilemez. Böyle durumlarda ücret ödenmez. Avukatlık ortaklığına dahil olan avukatlar ile işveren-işgören avukat ilişkisi içinde bulunan avukatlar dışında hiçbir avukat diğer bir meslektaşıyla “ortak yetkili” kabul edilemez. Gider ortaklığı veya başka bir nedenle aynı büronun ortak kullanılması halinde avukatlar ortak yetkili kabul edilemez.

 

g-Kovuşturma safhasındaki görevlendirmelerde, görevli avukatın ciddi bir mazeretinin varlığı halinde geçici olmak kaydı ile yetki belgesi verilerek başkaca bir avukatın duruşmayı takip etmesi ve yargılamanın aksamaması sağlanabilir. Bu şekilde yetki belgesi ile görevlendirilecek avukata ayrıca ücret ödenmez. Görevlendirme yapılan avukat ilk duruşmada başka bir avukatı yetkilendirmek durumunda kalırsa bir sonraki duruşmaya girdikten sonra ücretini alır, o celse karara çıkarsa görevlendirme yetkilendirilen avukata yapılır.

 

ğ- Görevlendirme dağılımında esaslar;

  • 1-CMK Nöbet Listeleri, Samsun Barosuna kayıtlı ve 6. Maddede yazılı sertifika sahibi avukatlar arasından gönüllülük esasına göre oluşturulur. Zorunlu hallerde Baro Başkanı ya da CMK Komisyonu Başkanı sertifika sahibi olmayan avukatları da görevlendirebilir.
  • 2-Nöbet Listeleri ilçelerin coğrafi sınırları doğrultusunda oluşturulur. Adliye teşkilatı olmayan ilçeler, CMK Komisyonu kararı ile en uygun ilçe sınırlarına dahil edilir.
  • 3-Nöbet Listeleri, soruşturma ve kovuşturma diye ikili bir ayrıma tabi tutulur. Her bir listenin puanlaması farklı tutulur.
  • 4-Müdafii veya vekil talebi, kolluk, savcılık ya da mahkemelerce kendilerine verilen kullanıcı şifresi ve kullanıcı adı kullanılarak OCAS sistemine giriş yapılarak online olarak talep edilir. Gelen talep sistem tarafından değerlendirilir, ilgili nöbet listesinde en uygun olan avukattan başlayarak avukatın sisteme kaydettirdiği cep telefonuna çağrı yapar. Avukat görevi kabul ettiğinde veya reddettiğinde kendisine bir görev puanı verilir ve listede puanı sırasına yerleşir.
  • 5-Listeler görev puanı esasına göre tutulur. Avukata yapılan her çağrı için 1 görev puanı verilir. Görev puanı CMK Ücret tarifesindeki ilgili görevlendirmenin TL karşılığı olan miktarın 1/10’dur.
  • 6-Kabul, red, ulaşılamama, meşgul vs. durumlardaki puanlama esaslarını CMK Komisyonu belirler.
  • 7-Mazeretli olmadığı halde görev kabul etmeyen, sistemin çağrısına cevap vermeyen ya da telefonuna ulaşılamayan avukatın puanına ayrıca 1 görev puanı kadar red puanı eklenir.
  • 8-Nöbet listesine sonradan eklenen avukatlar, ortalama puan esasına göre katılırlar. Ortalama puan, o ana kadar yapılan toplam görev puanlarının nöbet listesine kayıtlı avukat sayısına bölünmesi ile oluşur.

 

h- Çıkar çatışması bulunmayan hallerde birden fazla şüpheli, sanık, mağdur, şikayetçi, suçtan zarar gören veya katılan için görevlendirilen aynı müdafi ya da vekile bu kişilerin her biri için ayrı ayrı, ancak en fazla 10 kişi ücreti ödenir.

ı- Soruşturma aşamasında görevlendirme, iddianamenin kabul edilmesine; kovuşturma aşamasında ise kararın kesinleşmesine kadar devam eder.

i- Avukatların, işlerini takip ettikleri kişi ve kurumların taraf olarak bulunduğu ceza yargılamalarında, vekalet ilişkisi bulunan avukat, tarafların hiç birisi için müdafii veya vekil olarak görevlendirilemez. Görevlendirilmiş ise ilgili avukat durumu derhal Baroya bildirir ve görevi iade eder.

j- Baro tarafından uzlaştırmacı olarak görevlendirilmiş olan Uzlaştırıcı Avukat, bu sıfatla görev yaptığı olay ile ilgili olarak aynı dosyada daha sonra vekil ve müdafii olarak görevlendirilemez.

 

MÜDAFİ – VEKİLLER:

Madde 8- Müdafii-vekil listelerinin hazırlanmasında; ihtiyaç, mesleki yeterlilik, sertifikalı eğitim programlarına katılmış olma,  başvuru öncesinde CMK kapsamında verilen görevleri yerine getirme ve takip etme, CMK Komisyonunca hakkında bir yaptırım kararı verilmemiş olma, ya da yap- tırıma ilişkin bir süre öngörülmüşse bu sürenin dolmuş olması vb. gibi ölçütlere göre değerlendirme yapmak yetkisi CMK Komisyonuna aittir.

Görev alacak avukatlar,  Samsun Barosu, TBB ve diğer Barolar tarafından verilen eğitimler sonucunda sertifika almış olan avukatlar arasından seçilir.

 

 

 

MÜDAFİ ve VEKİLLERİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ:

Madde 9- Müdafi ve vekiller;

a- Zorunlu ve insani nedenler dışında, görevlendirildiği birime en geç 45 (kırkbeş) dakika içinde ulaşmakla,

b- Görevlerini mevzuatta belirli görev aşamalarının sonuna kadar yerine getirmekle,

c- Görevlendirme yazısı, katıldığı soruşturma evresine ilişkin tutanağın aslı, kovuşturma evresine ilişkin tutanağın aslı ya da onaylı örneği, varsa yapmış olduğu yol giderlerine ilişkin belge, gider pusulası veya rayice uygun yazılı bildirimi ile serbest meslek makbuzunu baroya vermekle,

ç- Yürürlükteki yasa ve düzenlemelere göre, görevden çekilmeyi ya da işi reddetmeyi gerektiren hallerde durumu derhal CMK Komisyonuna bildirmekle,

d- Temyiz- istinaf incelemesinde bozulan kararlarda, yeni esas numarası alan davayı da takip etmekle,

e- Görevlerini sonuna kadar, görev gereklerine uygun şekilde yapmak ve özen yükümüne uygun davranmakla,

f- Soruşturma ve kovuşturma aşamasında tespit edilen veya kendisine iletilen hukuka aykırılıkları ve olguları olayın özelliğine göre kimlik tespiti, ifade, sorgu ve ayrıca görevli olarak katıldığı işlemlere ilişkin tüm tutanaklara geçmesini talep etmek, şerh düşmek, tutanak tutmak ve CMK Komisyonuna yazılı olarak rapor etmekle,

g- Mahkemece, görevsizlik veya birleştirme kararı verilmesi durumunda davayı gönderildiği mahkemede takip etmek, yeni mahkemenin adını, dosya numarasını, duruşma gününü CMK Komisyonuna yazılı olarak bildirmekle,

ğ- Baro Başkanı ve CMK Komisyonu Başkanının acil durumlardaki resen görevlendirmeleri hariç olmak üzere OCAS sistemi haricinde, görev kabul etmemekle,

h- Aynı dosyada 10 kişiden fazlasına müdafiilik etmemekle yükümlüdür.

Yükümlülüklerini yerine getirmeyen müdafii ve vekiller, CMK Komisyonu kararıyla listeden çıkarılabilirler.

ı- Her bir avukat bir görev bölgesinde görev kabul edebilir. Zorunlu haller dışında, görev yeri değişikliği talep edilmesi halinde; gidilen yer listesindeki en yüksek puandan listeye dahil olunur. Zorunlu hallerle ilgili karar verme yetkisi Samsun Barosu Yönetim Kurulu’na aittir. 

 

GÖREVİN SONA ERMESİ:

Madde 10- Müdafi ve vekillerin görevi, aşağıdaki hallerde sona erer:

Soruşturma aşamasında, kovuşturmaya yer olmadığına dair kararın veya yetkisizlik kararının kesinleşmesiyle, kamu davasının açılması durumunda ise iddianamenin kabulü kararı ile, Kovuşturma aşamasında; yargılamanın yapıldığı il ya da ilçe dışında yargılamayı gerektirir görevsizlik ya da yetkisizlik kararının kesinleşmesi, esasa ilişkin hükmün kesinleşmesi ya da davanın nakline karar verilmesi, Müdafii, vekil ya da kendisine müdafii yada vekil görevlendirilen kişinin ölmesi, Müdafii ya da vekilin baro tarafından işten yasaklanması, meslekten çıkarılması veya herhangi bir nedenle barodan süreli veya süresiz olarak silinmesi,

Kişinin, kendisine bir müdafii veya vekil seçmesi,

 

Kovuşturma aşamasında davaların birleştirilmesi durumunda; birleştirme kararı ile esası kapanan dosyalardaki müdafi ve vekillerin görevi sona erer,

 

Görevden çekilme, haklı koşullar ya da yasal neden ve engellerin varlığı durumunda gerçekleşir. Görevden çekilen avukat bu durumu derhal yazılı olarak CMK Komisyonuna bildirir. Bu bildirimler dava ile ilgili bilgileri, çekilme gerekçelerini, duruşma tutanaklarını ve sonraki duruşma gününü içerir. Avukatlık kanunu uyarınca çekilme talebinin bildirildiği tarihten itibaren CMK Komisyonunca çekilme talebinin kabulü tarihinin kendisine bildirilmesine kadar görevli avukatın sorumluluğu devam eder.

CMK nöbet listesinde kayıtlı iken herhangi bir nedenle listeden çıkan avukatın, kovuşturma aşamasındaki görevi:

Kaydının baro sicilinden silinmiş olması, ciddi sağlık sorunları sebebiyle çalışamaması gibi hallerde tüm görevleri için sona erer. Bu durumdaki avukat derhal kendisine yapılmış olan tüm görevlendirmeleri, mahkeme adı, hukuki yardımda bulunulan kişi ya da kişilerin kimlik bilgileri ve dosya numaraları gibi gerekli tüm bilgileri CMK Komisyonu’na yazılı olarak bildirmek zorundadır.

Haklı bir nedeni olmaksızın görevi bırakan müdafi veya vekil o görev nedeniyle kendisine yapılan ödemeleri iade eder.

CMK Komisyonunun, görevden çekilme talebinin reddine ilişkin gerekçeli kararına karşı avukat, bu kararın kendisine tebliğinden itibaren onbeş gün içinde Baro Başkanlığı’na itiraz edebilir. Baro Başkanı’nın bu konuda vereceği karar kesindir.

 

ÜCRET

Madde 11- CMK Zorunlu Müdafiilik Ücret Tarifesine göre;

a- Soruşturma aşamasında görevlendirilen avukatın görevi, soruşturmanın tüm aşama ve işlemlerinde devam eder. İlk ifadeye katılan avukat soruşturmanın bir sonraki aşamasında öncelikli görevlendirilir. Avukatın haklı bir mazerete dayalı olarak, soruşturmanın bir sonraki aşamasına katılamaması halinde, sistemden başka bir avukat görevlendirmesi yapılır. Soruşturma aşamasında kolluk görevlileri, Cumhuriyet savcısı ve mahkeme huzurunda yapılan ifade alma veya sorgu için farklı avukatların görevlendirilmesi halinde tek (bir) ücret ödenir ve bu ücret göreve katkıları oranında avukatlara paylaştırılır. Soruşturmanın aşamaları farklı avukatlarca tamamlanmış olsa da, her bir avukata soruşturma puanı tam olarak işlenir.

b- Soruşturma ve kovuşturma aşamalarında aynı dosyada, aralarında menfaat çatışması bulunmayan birden fazla şüpheli, sanık, mağdur ve müşteki için kural olarak bu kişilerin her biri için ayrı, ancak en fazla on iş ücreti ödenir.

c- Yargı yerlerince istinabe ile yapılan işlerde müdafilere ve vekillere hizmetin yapıldığı birime ilişkin belirlenen ücretin yarısı ödenir.

ç- Görevsizlik kararı üzerine dosya görevli bir üst mahkemeye gönderilmiş ise, müdafi/vekile aradaki fark ücreti ödenir.

d- Görevlendirilen avukatın yerine vekalet verilerek avukat atanması halinde, görevlendirilmiş olan avukatın görevi sona erer ve bu avukata tam ücret ödenir.

e- Dosyaların birleşmesi halinde, birleştirilen ve esası kapatılan dosyadaki görevli avukata birleşme nedeniyle ayrıca ücret ödenmez.

f- OCAS Sistemi dışındaki ifa edilen görevlere ücret ödenmez. Acil durumlarda Baro Yönetim Kurulu’nun ya da CMK komisyonu’nun nöbet listesi dışından bir avukatı görevlendirmek durumunda kalmaları halinde bu hizmetinin karşılığı tarife uyarınca avukata ödenir.

 

MÜDAFİİ VE VEKİL TARAFINDAN CMK KOMİSYONUNA TESLİM EDİLMESİ GEREKEN BİLGİ VE BELGELER:

Madde 12- Müdafii veya vekilin; görevlendirme yazısı, katıldığı soruşturma ya da kovuşturma evresine ilişkin tutanağın aslı veya onaylı örneği, belgenin çok sayıda olması durumunda ilk ve son sayfası ve varsa yapmış olduğu yol giderlerine ilişkin belge, gider pusulası veya rayice uygun yazıl beyanı ile serbest meslek makbuzunu Samsun Barosu CMK birimine vermesi gerekir.

 

İstinabe olunan işlere ilişkin görevlerde, ödeme ile ilgili yukarıda belirtilen tüm belgeler soruşturma ya da kovuşturmanın yapıldığı yer Cumhuriyet Başsavcılığı’na ulaştırılmak üzere Samsun Barosu CMK birimine teslim edilir.

Müdafii veya vekil sigortalı olarak çalışmakta ise birlikte çalıştığı avukatın, avukatlık bürosu ya da avukatlık ortaklığı şeklinde çalışmakta ise büro ya da ortaklığının serbest meslek makbuzunu kullanır.

 

ÜCRET ÖDENMEYECEK HALLER:

Madde 13- Görevlendirilen avukata aşağıdaki hallerde ücret ödenmez.

a- Baro Başkanı ve CMK Komisyonu Başkanının acil durumlardaki resen görevlendirmeleri hariç olmak üzere CMK müdafii ve vekil listesinde yer almayan avukata,

b-  Eksik bilgi ve belge sunan avukatlara (Eksiklikler tamamlanıncaya kadar),

c-Baro tarafından görevlendirme yapılan işlere yetki belgesi ile katılan avukatlara,

ç- Soruşturma ya da kovuşturma aşamalarında müdafii-vekil olarak görev almasına rağmen aynı aşamada vekalet ilişkisi ile yetki alan avukatlara.

d- Yönetmelik hükümlerine aykırı davranışı nedeni ile CMK Komisyonunca ücret istemi reddedilen avukatlara,

e- CMK ile ilgili tüm yasal düzenlemelere aykırı her hangi bir işleme katılan avukata.

f- OCAS harici kabul edilen müdafilik görevlerine,

 

YAPTIRIM İLKELERİ:

Madde 14-

CMK Komisyonunda görev alan avukatlardan, verilen görevin her aşamasında gereken yasal işlemleri yapmayan, aksatan ya da, yönetmelikte belirlenen kurallara aykırı davranan, CMK Komisyonu veya CMK ile ilgili yönetim kurulu kararlarına uymayan avukatlar hakkında, Avukatlık Yasası, meslek kuralları, yönetmelik ve bu yönetmeliğin 15, 16 ve 17. maddelerinde belirtilen yaptırımlar uygulanır.

 

Yaptırım uygulanması gereken eylemin yönetmeliğin 15, 16 ve 17.maddelerinde sayılanlardan birine girmemesi durumunda eyleme uygulanan en yakın yaptırım uygulanır.

 

Aykırılık ya da aksamanın öğrenilmesi ile, ilgili vekil ya da müdafiiden, aksama ve aykırılık konusu hakkında, beyanını 10 gün içinde CMK Komisyonu’na sunması istenir. Müdafiinin beyanının hiç ya da süresinde sunmaması doğrudan yaptırım nedeni değildir.

 

Yaptırımlar; uyarma, sistemden geçici olarak çıkarma ve sistemden kesin olarak çıkarılmadır :

a) Uyarma; CMK görevlendirmelerinden doğan yükümlülüklerini özenli yapmayan müdafii veya vekilin CMK Komisyonu tarafından yazılı olarak uyarılmasıdır. Uyarma cezası alan avukatın soruşturma listesi puanına 5(beş) görev puanı; kovuşturma listesi puanına 2(iki) ağır ceza mahkemesi görev puanı eklenir.

Uyarma yaptırımına uğrayan avukatın bu karara karşı kararın kendisine tebliğinden itibaren 15(on beş) gün içinde Baro Başkanı’na itiraz hakkı vardır. İtiraz üzerine Baro Başkanı’nca verilen karar kesindir.

b) Sistemden geçici çıkarma; avukatın, müdafilik veya vekillik görevini yaparken görevini aksatması ve görevin gerektirdiği yasal mevzuata ve Avukatlık Kanunu’na aykırı davranması halinde eylemin ağırlığına göre CMK Komisyonu tarafından en az 2(iki), en çok 6(altı) ay süre ile nöbet listesinden çıkarılmasıdır. Sistemden geçici olarak çıkarılan avukata, sistem dışı kaldığı süre içerisinde başka görev verilmez. Ancak avukat daha önce kendisine verilmiş olan işleri takip eder.

Ceza süresi sona erdiğinde, herhangi başka bir karara gerek kalmaksızın avukat yeniden listeye dahil olur. Bu durumda avukat ortalama puandan listeye kaydedilir.

Geçici çıkarma yaptırımına uğrayan avukatın bu karara karşı kararın kendisine tebliğinden itibaren 15(on beş) gün içinde Baro Başkanı’na itiraz hakkı vardır. İtiraz üzerine Baro Başkanı’nca verilen karar kesindir.

c) Sistemden kesin olarak çıkarılma; avukatın, CMK görevlendirmelerinden doğan müdafilik veya vekillik görevini yaparken görevini yapmaması, Avukatlık Kanunu’na ve yasal mevzuata aykırı davranması halinde CMK Komisyonunun kararı ile OCAS’tan kesin olarak çıkarılma yaptırımıdır.

CMK Nöbet Listesinde yer alan avukatlardan,

  • 1-İlk uyarı tarihinden itibaren başlamak üzere, 1(bir) yıl içinde 3(üç) kez uyarılanlar,
  • 2-Sistemden geçici çıkarma halinde geçici çıkarma süresinin dolmasından itibaren 1(bir) yıl içinde ikinci kez yaptırıma uğrayanlar,
  • 3-Raporlarında kasıtlı olarak gerçeğe aykırı bilgi ve belge verdikleri tespit edilenler,
  • 4-Avukatlık Yasası’nın Avukatların Hak ve Ödevleri başlıklı 6.kısmında yazılı esaslara ve CMK’ na aykırı davrananlar,
  • 5-CMK görevlendirilmelerinden dolayı haklarında disiplin kovuşturması açılanlar,

 

CMK zorunlu müdafilik nöbet listesinden kesin olarak çıkarılırlar ve nöbet listesinden çıkarılmalarından itibaren ancak 2(iki) yıl sonra CMK Komisyonu’nun uygun görmesi halinde tekrar nöbet listesine yazılabilirler. Hakkında c)/5- bendine göre disiplin kovuşturması açılan avukat hakkında ceza tayinine yer olmadığına karar verilmesi halinde yeniden listeye dâhil edilir. Sisteme geri alınma CMK Komisyonu kararı ile olur. Kesin olarak listeden çıkarılan müdafi - vekil takip etmekte olduğu dosyaları ve duruşma günlerini içeren raporu CMK Komisyonuna yazılı olarak kararın kesinleşmesinden itibaren en geç 1(bir) hafta içinde verir.

Sistemden kesin çıkarma kararına karşı, avukatın, kararın kendisine tebliğinden itibaren 15(on beş) gün içinde Baro Yönetim Kurulu’na itiraz hakkı vardır. İtiraz üzerine Baro Yönetim Kurulu’nca verilen karar kesindir.

 

YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILAN HÜKÜMLER:

Madde 15- Bu yönetmeliğin yürürlüğe girmesi ile Samsun Barosu Yönetim Kurulunca ve Baro Genel Kurulunca daha önce CMK Zorunlu Müdafiilik Hizmetlerine ilişkin olarak kabul edilip yürürlüğe konulan diğer tüm yönetmelikler, yönergeler ve talimatlar yürürlükten kaldırılmıştır.

 

UYGULAMA VE YÜRÜRLÜK:

Madde 16- Bu yönetmelik, 6. Madde dışında, Samsun Barosu Genel Kurulu’nda kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer. 6. Maddeye ilişkin yürürlük tarihi 01.01.2020 olacaktır.

 

YÜRÜTME:

Madde 17- Bu yönetmelik hükümleri Samsun Barosu Yönetim Kurulu tarafından yürütülür.

 

Geçici Madde-1

Kırılgan gruplara yönelik CMK zorunlu müdafilik görevine ilişkin sertifikalı seminer programı;  iş bu yönetmeliğin sertifikayı düzenleyen 6. maddesinin yürürlüğe girmesinden itibaren en geç 3 ay içinde Samsun Barosu Yönetim Kurulu ve CMK Komisyonu tarafından düzenlenir.

 

 

29.03.2024
AV. PINAR GÜRSEL YILDIRAN
BARO BAŞKANI

BARO LEVHASI


© Web sitesi hizmeti Türkiye Barolar Birliği tarafından verilmektedir.